Umowa franczyzy nie jest uregulowana w Kodeksie Cywilnym. Umowy franczyzy zawierane są na zasadzie swobody umów a franczyzobiorcy posiadają status samodzielnych przedsiębiorców i ponoszą pełne ryzyko gospodarcze, prawne i ekonomiczne.
Prowadzenie działalności gospodarczej w modelu franczyzowym pozwala na wykorzystanie know-how i renomy sieci franczyzowej. Franczyzodawca udziela franczyzobiorcy uprawnień do wykorzystania określonego modelu biznesowego oraz do działania pod marką znanej sieci franczyzowej.
Zawierając umowę franczyzową należy jednak zwrócić uwagę na dodatkowe zobowiązania wynikające z umowy franczyzowej.
Podstawowym kosztem są oczywiście opłaty franczyzowe, które mogą być zryczałtowane albo naliczane procentowo przykładowo w stosunku do obrotów franczyzobiorcy.
W umowach franczyzowych obok miesięcznych opłat franczyzowych często pojawiają się opłaty wstępne tytułem rozpoczęcia współpracy oraz opłaty licencyjne za korzystanie ze znaków towarowych franczyzodawcy.
W umowach franczyzowych znajdują się często również postanowienia dotyczące płatności za wstąpienie przez franczyzobiorcę do umowy najmu lokalu zawartej przez franczyzodawcę, w którym będzie prowadzona działalność w ramach sieci franczyzowej.
Franczyzodawca może zobowiązać franczyzobiorcę do udziału w odpłatnych szkoleniach organizowanych przez franczyzodawcę a także do zapłaty dodatkowego wynagrodzenia tytułem usług reklamowych i marketingowych, serwisu IT świadczonych przez franczyzodawcę.
Należy również zwrócić uwagę czy franczyzodawca nie narzuca ściśle określonej polityki cenowej albo czy franczyzobiorca może nabywać towary poza siecią franczyzową (np. zaopatrywać sklep u zewnętrznych dostawców).
Zawierając umowę franczyzy należy odkładnie sprawdzić jakie opłaty ponosić będzie franczyzobiorca oprócz opłat franczyzowych. Mogą to być w szczególności opłaty na reklamę i promocję sieci franczyzowej, opłaty licencyjne, opłaty IT z tytułu korzystania z sytemu komputerowego franczyzodawcy.
Fotografia: https://pl.freepik.com/